Kruissubsidie tussen twee producten houdt in dat de prijs van het ene product relatief (te) laag is en gefinancierd wordt door de opbrengsten van het andere product; soms wordt het laaggeprijsde product zelfs onder kostprijs verkocht. Het rendabele product subsidiëert dus het onrendabele product.
Voorbeelden zijn:
- Gillette verkoopt scheermeshouders tegen zeer lage prijzen en verdient vervolgens aan de terugkerende verkoop van zeer dure scheermesjes.
- Printers zijn zeer goedkoop (of worden soms zelfs weggegeven bij de aankoop van een pc); de inkt- of tonercasettes daarentegen zijn zeer kostbaar.
- Koffiezetapparaten worden gesubsidieerd door de verkoop van koffiepads en -cups (Senseo, Nespresso).
- Mobiele telefoontoestellen worden in combinatie met abonnementen verkocht, waarbij de telefoontoestellen tegen een fractie van de normale prijs worden verkocht, in combinatie met een abonnement voor bijvoorbeeld enkele jaren.
Engels: cross subsidy.
Zie ook: subsidie, scheermesjesmodel.
Tip anderen
|