Afgekort: GMV.
Term uit de wereld van de e-commerce. De 'gross merchandise value' of 'bruto goederenwaarde' meet de totale waarde van de goederen die gedurende een bepaalde periode op een platform of marktplaats zijn verkocht. GMV is het volledige bedrag dat klanten betalen vóór aftrek van kosten, commissies, kortingen of retourzendingen.
Voorbeeld
Als een ondernemer (webshop) iets voor €100 op zijn eigen website verkoopt, zijn de GMV en inkomsten €100. Als een ondernemer iets voor €100 verkoopt via Bol.com en Bol.com krijgt 10% commissie, dan is dat €100 GMV voor Bol.com. In termen van inkomsten ('revenue') is €90 voor de ondernemer en €10 voor Bol.com.
GMV biedt een snelle en duidelijke momentopname van het verkoopvolume van een platform, waardoor het eenvoudig is om te meten hoe goed de verkoop producten of diensten loopt. Maar het houdt geen rekening met eventuele kosten en uitgaven in verband met de verkoop, zoals verzendkosten, marketing en platformkosten. Het houdt ook geen rekening met retourzendingen van klanten, waardoor de verkoopcijfers mogelijk te hoog en kosten te laag uitvallen. Deze onvolledige metriek kan leiden tot een te optimistische kijk op de winstgevendheid en verkoopcijfers van het internetplatform. Deze metriek kan ook door bedrijven worden gemanipuleerd om de schijn van groei te wekken zonder overeenkomstige financiële winsten.
Zie ook: e-commerce, marktplaats, platform, bruto omzet.
Tip anderen
|