De term 'true pricing' heeft betrekking op het hanteren van werkelijke of ware prijzen ('true prices') van goederen en diensten waarin ook verborgen kosten - zoals redelijke lonen, milieukosten en sociale kosten - in de prijs zijn meegenomen.
Dergelijke transparante prijzen stellen consumenten en bedrijven in staat om meer weloverwogen keuzes te maken, hetgeen de duurzaamheid ten goede moet komen.
Om die verborgen kosten te kunnen identificeren en berekenen - en dus ook de 'ware prijs' te kunnen berekenen - zijn veel data nodig, die ook regelmatig ververst moeten worden.
Op dit moment zitten er in de prijzen van heel veel producten en diensten nog verborgen kosten, kosten die niet zichtbaar zijn. True pricing maakt producten en diensten duurder. Een deel van de consumenten is bereid wat meer te betalen, maar er is uiteraard een pijngrens.....
Voorbeeld
- 'Klanten van De Aanzet [biologische supermarkt in Amsterdam, red.] zijn bereid meer te betalen, maar dat geldt niet voor iedereen. Romeo haalt onderzoek aan van de Duitse discountketen Penny. Die achterhaalde dat vrijwel al z’n klanten het „interessant” vinden de verborgen kosten voor fruit te betalen, wat het 4 tot 9 procent duurder maakt. Maar bij kaas en vlees ligt de ware prijs 200 tot 300 procent hoger, en dan haken velen af. Inmiddels brengen zo’n tweehonderd levensmiddelenwinkels in Nederland de ‘ware prijs’ in rekening, maar grote supermarkten wachten af. Voor sommige producten zijn ‘ware prijzen’ taboe: consumenten zijn echt niet bereid meer dan 10 procent extra te betalen voor brood.'
Bron: NRC - 24-08-2024.
- 'True Pricing | Bij een proef met drie winkels van AH to go geeft de supermarkt klanten de keuze: willen ze de gebruikelijke prijs betalen voor koffie, of ook de verborgen kosten? - .....' Hoeveel duurder zouden producten zijn als verkopers ál hun kosten in rekening brachten? Dus niet alleen de rekeningen die ze betalen voor de inkoop, het vervoer en hun personeel, maar ook de kosten die nu vaak onbetaald blijven? Doordat arbeiders op het land nog te weinig krijgen om in hun basisbehoeften te voorzien. Of omdat de teelt ten koste gaat van het klimaat – een rekening die belandt bij volgende generaties. Voor een handjevol producten heeft supermarktketen Albert Heijn sinds deze week een antwoord. In drie filialen van gemaksformule AH to go confronteert het bedrijf klanten vanaf nu met de bekende en de werkelijke prijs van hun aankoop. De keuze is vervolgens aan hen: willen zij iets meer betalen om de schade af te kopen die dat product toebrengt aan mens en klimaat?'
Bron: NRC - 18-04-2023.
- 'True pricing lijkt klaar voor een doorbraak - .....Zo’n 50 procent van de Nederlanders, ongeacht leeftijd of geslacht, wil dat bedrijven ‘echte’ prijzen gaan hanteren. In die prijzen zijn de kosten voor klimaatverandering opgenomen, een zogenoemde CO2-prijs. Een ongeveer even grote groep wil dat bedrijven een duurzamer alternatief voor hun producten ontwikkelen en vindt het prima als die producten daardoor iets duurder zijn. De consument lijkt klaar te zijn voor klimaat-bewustere keuzes, ook als deze iets meer kosten. Consumenten zijn zich niet alleen bewust van de impact die hun aankoopgedrag op het klimaat kan hebben, maar willen die verantwoordelijkheid ook nemen. Dat blijkt ook uit het gegeven dat zestig procent van de consumenten wil dat bedrijven transparanter zijn over de klimaatuitstoot van hun producten. Als bedrijven inzichtelijk maken welke impact ze hebben op het klimaat, ‘echte’ prijzen hanteren en duurzame alternatieven bieden, dan valt er voor de helft van de consumenten echt iets te kiezen.'
Bron: NIMA / Marketingfacts.nl -10-03-2023.
Zie ook: trueprice.org.
Zie ook: duurzaamheid, transparantie, verborgen kosten, prijskaartje, true cost accounting, maatschappelijke kosten, maatschappelijke kosten-batenanalyse, ecologische voetafdruk, economic, environmental, social and governance, prijselasticiteit. Vergelijk: true cost accounting.
Tip anderen
|