Papieren betalingsopdracht. Het overboeken van geld vanaf een bankrekening naar een andere rekening, via een papieren formulier (een 'overschrijvingskaart' of 'overschrijvingsformulier') dat op naam staat van, en ingevuld en ondertekend wordt door de rekeninghouder die geld overschrijft (overboekt).
De overschrijvingskaarten worden uitgegeven door de bank, die daarop de NAW-gegevens en het rekeningnummer van de rekeninghouder heeft afgedrukt. De rekeninghouder vult vervolgens het over te boeken bedrag in, plus de naam, het adres en rekeningnummer van de begunstigde, ondertekent het formulier, en stuurt het op naar zijn bank, die de betaling (bij voldoende saldo) afrondt en administratief verwerkt. De bank levert doorgaans ook voorgeadresseerde verzendenveloppen aan om de ingevulde en ondertekende formulieren per post naar de bank te kunnen versturen.
Door de digitalisering en de enorme opmars van elektronisch betalingsverkeer en internetbankieren, loopt het aantal papieren overschrijvingen zeer sterk terug.
Het gebruik van overschrijvingsformulieren is foutgevoeliger dan elektronische (digitale) betaalmethoden. Mensen moeten factuur- en rekeningnummers overschrijven of -typen, wat niet altijd goed gaat. Daarentegen vinden veel ouderen het elektronisch bankieren niet altijd even makkelijk en voelen zij zich comfortabeler bij het gebruik van de oude, vertrouwde papieren overschrijvingen.
Zie ook: bankrekening, rekeninghouder, overboeken, overboeking, acceptgiro, verzamelbetaling, betalingsinstructie, transfer, money transfer, rekeningafschrift. Vergelijk: elektronisch bankieren, internetbankieren, betaalapp, contactloos betalen.
Tip anderen
|