iDIN is een dienst van de Nederlandse banken waarmee consumenten zich bij andere organisaties met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank kunnen identificeren, inloggen en hun leeftijd kunnen bevestigen. Deze inloggegevens zijn gecontroleerd door de bank(en) waarbij iemand bankrekeningen heeft, en zijn dus ook gecontroleerd door de bank; ze kunnen daarom dienen als identificatiemiddel. Overigens niet alleen bij het inloggen, maar bijvoorbeeld ook bij het online ondertekenen van documenten.
Het iDIN is met name bedoeld om online identificatie te standaardiseren, eenvoudiger en veiliger te maken; het is geen betaalmiddel.
Voor aanbieders van online diensten en producten geeft iDIN zekerheid over de identiteit van de klant en geeft de dienst bescherming tegen identiteitsfraude door fraudemonitoring van de banken. Het biedt hen ook de mogelijkheid tot het aanbieden van nieuwe online diensten en maakt voor hen (gecontroleerde) persoonsgegevens van klanten beschikbaar.
Net als bij iDEAL (online betalen) en Incassomachtigen (digitaal afgeven van een geldige machtiging) is Currence de product- en merkeigenaar van iDIN.
Voorbeeld
'Door de coronacrisis hebben vorig jaar veel meer Nederlanders met iDEAL betaald. Ook de identificatiedienst iDIN is sterk in opkomst..........Consumenten kunnen iDIN gebruiken om bij diensten in te loggen of om documenten digitaal te ondertekenen. In 2020 werd de dienst 7,5 miljoen keer gebruikt, net zo vaak als in de vier voorafgaande jaren samen.'
Bron: Nu.nl - 27-05-2021.
Internet: www.idin.nl
Zie ook: betalingsverkeer, authenticatie, persoonsgegevens, privacy, identiteitsfraude, Currence. Vergelijk: iDEAL.
Tip anderen
|