Het bundelen van inkooporders van consumenten voor hetzelfde product bij een specifieke leverancier om zo tegen gunstiger voorwaarden te kunnen inkopen.
Dergelijke constructies worden de laatste jaren steeds vaker toegepast voor inkopen van zaken als energie, isolatie, zonnepanelen en sanering van asbest.
Voorbeeld
'Energieleveranciers haken af voor groepsaankoop via iChoosr, 70.000 consumenten missen zo een aanbod - ......Zowat 70.000 ingeschreven consumenten en professionele klanten hebben bericht gekregen dat een veiling voor een nieuw gas- en elektriciteitscontract geen resultaat heeft opgebracht. Leveranciers lijken niet geïnteresseerd om een aantrekkelijk tarief te bieden door de sterke schommelingen op de energiemarkt. ......Stroomleveranciers zouden zich met de veiling een jaar lang verbinden aan vast tarief. Het is de eerste keer in twaalf jaar dat iChoosr zich genoodzaakt ziet om een groepsaankoop te schrappen. Bij een groepsaankoop kunnen consumenten zich inschrijven om een aantrekkelijk tarief af te dwingen bij stroomleveranciers. Die doen dan een voordelig aanbod, omdat ze op die manier een grote groep klanten zonder veel inspanning aan zich kunnen binden. In het verleden bracht dat kortingen van 20 tot 40 procent met zich mee.'
Bron: VRT NWS - 25-10-2021.
Zie ook: schaalvoordelen, korting, kwantumkorting.
Tip anderen
|