Ook: Jevons-effect.
Aanduiding voor theorie dat technologische vooruitgang die tot doel heeft de efficiëntie van een bepaald product te verhogen, ook een toename - in dezelfde mate of zelfs meer - van de consumptie van het betreffende product tot gevolg heeft.
Deze paradox werd voor het eerst beschreven door de Engelse econoom William Stanley Jevons in 1865. Jevons merkte op dat het verbruik van steenkool in Engeland sterk steeg nadat James Watt de stoommachine van Watt introduceerde, die de efficiëntie van de kolengestookte stoommachine sterk verbeterde ten opzichte van eerdere ontwerpen. De innovaties van Watt maakten steenkool een meer rendabele energiebron, wat leidde tot het toegenomen gebruik van de stoommachine in een groot aantal industrieën. Hierdoor nam het totale steenkoolverbruik toe, terwijl de hoeveelheid steenkool die nodig was voor een bepaalde toepassing afnam (die effciëntie dus toenam).
Diezelfde trend is vandaag de dag waarneembaar in verschillende mainstream technologieën.
Engels: Jevons Paradox.
Vergelijk: Wet van Moore.
Tip anderen
|