Officieel: Belt and Road Initiative (BRI).
Een grote verzameling infrastructuurprojecten van de Chinese overheid die erop gericht is om China en de wereld (vooral Europa) nauwer met elkaar te verbinden (wegvervoer, spoorvervoer, zeeroutes). Het gaat om verbetering en aanleg van wegen, bruggen, spoorwegen, havens en energieprojecten. Maar ook om digitale infrastructuur. Volgens diverse schattingen is de Nieuwe Zijderoute een van de grootste infrastructurele projecten in de geschiedenis.
De naam 'Nieuwe Zijderoute' is de officieuze naam van het Belt and Road Initiative (BRI); die officieuze benaming is afgeleid van de historische Zijderoute; een netwerk van karavaanroutes dat tot in de late middeleeuwen in gebruik was.
Met het BRI wil China de economische en politieke banden met landen aanhalen en zich verzekeren van grondstoffen die ook nodig zijn voor de economische groei. De realisatie van de Nieuwe Zijderoute leidt mogelijk tot geopolitieke verschuivingen, doordat China hiermee zijn invloedssfeer uitbreidt. China wil de dominante wereldmacht worden. Alle landen mogen meedoen, maar wel op Chinese voorwaarden.
Voorbeeld
'China werkt al jaren aan een Nieuwe Zijderoute, een project dat onder president Xi Jinping in 2013 werd gelanceerd. China leent veel geld uit voor infrastructurele projecten, ...... Dat is althans de officiële lezing. Maar steeds meer landen komen erachter dat de zak met yuans uit Peking soms vervelende bijwerkingen kent.......Pakistan kan hierover meepraten. Het land is de grootste ontvanger van Chinese investeringen, op misschien wel de belangrijkste zijtak van de Zijderoute. Er wordt in totaal $60 miljard geïnvesteerd, deels met geleend geld, om de Pakistaanse haven van Gwadar te verbinden met de Chinese westelijk gelegen stad Kashgar. Maar de Pakistaanse renteverplichtingen aan China trokken de economie uit het lood. Mede hierdoor liep het begrotingstekort op van 2% naar 6% in 2016, werd de lokale munt meerdere keren gedevalueerd en moest het land zelfs aankloppen om hulp bij het Internationaal Monetair Fonds.'
Bron: Telegraaf - 08-09-2019.
Noot: tot medio 2016 werd door China gesproken van One Belt, One Road (OBOR) - ëén gordel, één weg. Vanaf medio 2016 is het project omgedoopt in Belt and Road Initiative (BRI) - gordel- en weginitiatief (om aan te duiden dat het niet slechts om één weg/route gaat).
Engels: (tot medio 2016) One Belt, One Road (OBOR), (vanaf medio 2016) Belt and Road Initiative (BRI).
Zie ook: Zijderoute, handelspolitiek, infrastructuur, schuldenvaldiplomatie, Chindependence.
Tip anderen
|