Afgekort: PSD2.
Herziening van de PSD-richtlijn uit 2009 met als belangrijkste punt het openbreken van het alleenrecht van banken op de (bank)gegevens van hun klanten. Als fintech-bedrijven klantendata van banken mogen gebruiken kunnen zij betere producten maken.
Nu beschikken banken over een schat aan betalingsgegevens die zij alleen zelf kunnen gebruiken; PSD2 moet dus de concurrentie eerlijker maken.
De richtlijn is vanzelfsprekend niet populair bij banken. Maar de nieuwe regels liggen ook gevoelig bij privacy-organisaties. PSD2 zet namelijk niet alleen de deur open voor innovatieve start-ups, maar ook voor de grote internetreuzen zoals Amazon, Google en Facebook. Die kunnen straks naast alle privacy-gevoelige data die zij al bezitten ook financiële data verzamelen, na toestemming van klanten. De grote Amerikaanse techbedrijven hebben de laatste jaren diverse Europese vergunningen gekregen voor het aanbieden van financiële diensten. Het lijkt een kwestie van tijd voordat zij bankdiensten en gaan aanbieden.
Zie ook: open banking, multibankieren, betaalgegevens, Open Banking Standard, tweefactorauthenticatie, strong customer authentication.
Tip anderen
|