Een op 28 september 2015 voor het eerst door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) gepubliceerd onderzoek.
In het onderzoek wordt gemeten hoe Nederlanders denken over banken in het algemeen, over hun eigen bank en hoe zij verschillende aspecten van de dienstverlening ervaren. Ook maken banken in de monitor hun relevante (individuele) scores van metingen door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) openbaar: de zogeheten Klantbelang dashboard scores. De Vertrouwensmonitor Banken verschijnt jaarlijks.
Voorbeeld
- 'Het vertrouwen van klanten in banken is stabiel gebleven ten opzichte van vorig jaar, maar is daarmee nog steeds laag. Klanten hebben meer vertrouwen in hun eigen bank dan in banken in het algemeen. Wel stijgen banken in de waardering van de AFM in de mate waarin zij het klantbelang centraal stellen. Op het gebied van hypotheken, sparen, beleggen en betalen nam deze score toe. Binnen het terrein van consumptief krediet (lenen) is de score echter gemiddeld gedaald. De cijfers variëren per bank.'
Bron: NVB, persbericht - 03-10-2016.
- 'Hoe staat het met het consumentenvertrouwen in de #bankensector en de eigen #bank? Welke inzichten biedt een verkennend onderzoek naar financiële digitale inclusie?
Maandag 13/1 presentatie #Vertrouwensmonitor Banken 2019 tijdens #NVB ledenbijeenkomst in @CirclNL'
Bron> Tweet van de Dag, NVB - 11-01-2020.
Internet: Vertrouwensmonitor Banken 2016.
Zie ook: vertrouwen, dashboard, bank, Nederlandse Vereniging van Banken, Autoriteit Financiële Markten, transparantie. Vergelijk: vertrouwensindex, bankierseed, Eerlijke Bankwijzer.
Tip anderen
|