Een waarderingsratio, een vermenigvuldigingsfactor, vaak gebaseerd op ervaringscijfers van vergelijkbare situaties bij andere ondernemingen.
Met een multiple - een soort vuistregel - kan men snel en eenvoudig een waarde van een onderneming bepalen, echter zonder de specifieke kenmerken en situatie van het betreffende bedrijf te beoordelen. Dat kan er uiteraard toe leiden dat de uitkomst van een dergelijke multiple of vuistregel aanzienlijk afwijkt van de uitkomst van een waarderingsmethode.
Voorbeelden van mulitples zijn een percentage van de omzet of een aantal keer de winst (zo is bij een koers-winstverhouding of K/W van 11,3 is de winst vermenigvuldigd met 11,3 gelijk aan de beurskoers).
Bij de winst wordt als winstbegrip vaak uitgegaan van de EBITDA-definitie.
Voorbeeld
- 'Bij de waardering van bedrijven wordt dikwijls gekeken naar de koers-winstverhouding. Hoeveel keer de winst is het bedrijf waard? Destijds golden oneindig hoge multiples door bescheiden of geen winsten en wel hoge aandelenkoersen. Nu gelden ratio’s van ruwweg twintigmaal de verwachte winst – geen uitzinnig hoge waarderingen.'
Bron: NRC - 21-07-2017.
- 'Bedrijven zijn nu ruim 10x hun winst waard, impliceert consultant PwC, die een recordjaar aan financieringen verwacht met hoge opbrengsten van bedrijven, in het FD. Omdat de rente zo laag is, kunnen investeerders hun leningen tegen gunstige voorwaarden herfinancieren en dat geld investeren in bedrijven. 'Het zou me verbazen als 2017 geen recordjaar wordt', zegt PwC-partner Ard Burgers tegen de krant. Bij de door PwC geregistreerde acquisities worden steeds hogere multiples betaald, tot wel 10,5 keer het brutobedrijfsresultaat (ebitda), de hoogste waarde sinds het begin van de financiële crisis.'
Bron: Sprout.nl - 18-08-2017.
- 'Er is een vuistregel om de waarde te bepalen en dat is het bruto bedrijfsresultaat (ebitda) met een factor ('multiple') te vermenigvuldigen. Die € 275 mln betekent een multiple van ruim 9 en dat is aan de hoge kant. Na de verkoop stijgt dus het ebitda-resultaat van de winkels. Dat betekent dat de verkoopprijs door een hogere ebitda moet worden gedeeld. En de uitkomst van de deling, de multiple, daalt. Dus ook de koper vindt dat hij goed(koop) af is. Een andere waardebepaling is via de weekomzet. De Jumbo/Coop-combinatie betaalt 15 keer de weekomzet van de winkels. Dat is aan de stevige kant, hoewel voor losse supermarkten soms wel tussen de 20 en 30 keer de weekomzet wordt betaald.'
Bron: FD, column Bartjes - 05-03-2018.
Engels: valuation multiple.
Zie ook: bedrijfswaardering, waarderingsratio, koers-winstverhouding, target multiple, overnamepremie, comparable company.
Tip anderen
|