Bijvoorbeeld in het geval men een auto van de werkgever rijdt ('auto van de zaak').
Van fiscale bijtelling is (in Nederland) sprake wanneer een voertuig dat door de werkgever aan een werknemer beschikbaar is gesteld, ook voor privé gebruik wordt ingezet. Het fiscaal inkomen van de werknemer wordt dan verhoogd met een door de fiscus vastgesteld bedrag. De bijtelling geeft dus feitelijk het (door de belastingdienst geschatte) privé-voordeel weer dat iemand heeft als een auto van de werkgever wordt gebruikt.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2019 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 4% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
Voorbeeld
'Elektrische rijders proberen te ontkomen aan hogere bijtelling - Autokopers proberen tevergeefs de levering van hun elektrische auto naar voren te halen. .......Dat scheelt namelijk duizenden euro's belastingvoordeel. Het kabinet kondigde twee weken geleden bij de klimaatplannen aan dat de bijtelling voor elektrische auto's vanaf 1 januari wordt verdubbeld. Dat betekent dat leaserijders die hun elektrische auto ook privé willen gebruiken vanaf dan 8 in plaats van 4 procent van de cataloguswaarde bij hun inkomen moeten optellen.' Bron: NOS.nl - 09-07-2019.