Een bedrijfskundig concept, dat de strategisch relevante activiteiten van een organisatie of bedrijfskolom met elkaar in verband brengt.
Een waardeketen is een keten van activiteiten. Producten passeren de achtereenvolgende activiteiten van de keten en verwerven hierbij bij iedere activiteit enige waarde (er wordt waarde toegevoegd). De keten van activiteiten als geheel geeft het product hierbij meer toegevoegde waarde dan de som van de afzonderlijke delen. Het is van belang dit concept van de waardeketen te onderscheiden van de kostenopbouw bij de uitvoering van activiteiten.
Dit concept is in 1985 voor het eerst beschreven door de Amerikaan Michael Porter in zijn boek Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. De waardeketen (value chain) is gerelateerd aan de productieketen (supply chain).
Voorbeeld
'Waardeketens internationaliseren en steeds meer grondstoffen en halffabricaten in de Nederlandse maakindustrie komen, naast veel toeleveranties uit EU-lidstaten, uit de VS en China. In 2010 was zo’n 35% van alle inputs van grondstoffen en halffabricaten afkomstig uit Nederland zelf. In 2019 daalde dit naar 29%. Dit vergroot de afhankelijkheid. Daarnaast neemt de internationale concurrentiedruk, vooral uit Azië, sterk toe.'
Bron: TNO - 25-10-2023.
Engels: value chain.
Zie ook: productie, productiefactoren, waardecreatie, profit pool, toegevoegde waarde, maakindustrie, fabriek van de wereld, globalisering, deglobalisering, outsourcing, insourcing, onshoring, leveringszekerheid. Vergelijk: productieketen.
Tip anderen
|