Toegevoegde waarde is de waarde die een onderneming toevoegt aan een reeds bestaande waarde, het inkomen dat in het productie- en distributieproces wordt gevormd.
Bij een onderneming kunnen we de toegevoegde waarde meten door de marktwaarde van de omzet te verminderen met de waarde van de ten behoeve van die omzet gekochte en verbruikte productiemiddelen, bijvoorbeeld grond- en hulpstoffen. Dus: omzet minus inkoopwaarde.
De toegevoegde waarde is dus niet hetzelfde als de marge of winst, maar de zuivere waardevermeerdering gedurende het productie- en distributieproces (de gemaakte kosten en winst maken hier deel van uit).
Het begrip wordt ook in ruimere zin gebruikt. Zo kan de toegevoegde waarde van een product of bedrijf bijvoorbeeld bestaan uit kwaliteiten die het product of bedrijf onderscheiden van concurrerende alternatieven.
Engels: value added.
Zie ook: business model, bedrijfskolom, waardecreatie, waardeketen, kernactiviteit, primaire proces, co-creatie, productie, productiefactoren, arbeidsproductiviteit, belasting toegevoegde waarde.
Tip anderen
|