dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Volg ons op Twitter
balans oppoetsen
 Vandaag 17-12-2018
18867 begrippen & definities
 Meest opgevraagde begrippen
1International Bank Accou...
2AFM-mannetje
3Dogs of the Dow
4ouwe jongens krentenbroo...
5debt service coverage ra...
6excasso
7Beige Book
8out-of-pocket kosten
9o/g
10inkomen
Meer >>
 Thema's
Meer >>
 Recent verbeterd
15-12koersdoel
14-12buitensporig tekortpro...
13-12schijnzelfstandige
13-12eindejaarsrally
09-12staatssteun
09-12ruling
09-12winstverschuiving
09-12belastingvluchteling
06-12loan-to-value ratio
06-12kelderen
Meer >>
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.

ken uw cliënt (principe)



  1. Onderzoek naar, en inventarisatie van de wensen en omstandigheden van een klant, met als doel om zo goed mogelijk aan de zorgplicht te kunnen voldoen.

  2. Ook gebruik als begrip binnen de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering. In dat kader wordt ook wel gesproken over customer due diligence (CDD). Dit betekent dat financiële instellingen geen anonieme rekeningen of rekeningen onder een klaarblijkelijk fictieve naam mogen beheren. Daartoe moet een aantal maatregelen genomen worden.

    • Vaststellen van de identiteit van de cliënt en deze verifiëren aan de hand van betrouwbare onafhankelijke bronnen, documenten, gegevens of informatie.

    • De uiteindelijk belanghebbende identificeren en redelijke maatregelen treffen om de identiteit van de uiteindelijk belanghebbende te verifiëren, zodanig dat de financiële instelling naar eigen tevredenheid verzekerd is te weten wie de uiteindelijk belanghebbende is. In het geval van rechtspersonen en juridische constructies dienen financiële instellingen voorts redelijke maatregelen te treffen teneinde inzicht te verkrijgen in de eigendoms- en zeggenschapstructuur van de cliënt.

    • Informatie verzamelen over het doel en het beoogde karakter van de zakenrelatie.

    • De zakenrelatie blijvend aan CDD-maatregelen onderwerpen en de tijdens die relatie verrichte transacties nauwkeurig onderzoeken, teneinde te waarborgen dat de verrichte transacties verenigbaar zijn met de kennis van de instelling over de cliënt, zijn zaken en risicoprofiel, waar nodig met inbegrip van de herkomst van de gelden.


    Financiële instellingen dienen elk van de hiervoor genoemde CDD-maatregelen toe te passen, maar kunnen de reikwijdte van deze maatregelen bepalen op grond van de risicogevoeligheid, afhankelijk van het type cliënt, de zakenrelatie of de transactie. (Bron: FATF).

    Zie ook: Financial Action Task Force (FATF).


Engels: know your customer.


Zie ook: politiek prominent persoon..



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter K.
Volgend begrip:
 

Home | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet