dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Thema's | Adverteren | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Volg ons op Twitter
golden goodbye
 Vandaag 19-04-2018
18462 begrippen & definities
 Meest opgevraagde begrippen
1International Bank Accou...
2Dogs of the Dow
3AFM-mannetje
4ouwe jongens krentenbroo...
5excasso
6out-of-pocket kosten
7inkomen
8debt service coverage ra...
9generatie Y
10hypotheekrenteaftrek
Meer >>
 Thema's
Meer >>
 Recent verbeterd
19-04in het krijt staan
19-04Financial Intelligence...
19-04hefboomwerking
19-04oververhitting (van de...
19-04Powell, Jerome
19-04fork
19-04executable code
19-04object code
19-04uitvoerbare code
19-04doelcode
Meer >>
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.

economische machtspositie


Ook: dominante marktpositie, aanmerkelijke marktmacht. Een onderneming heeft een economische machtspositie als deze over een zo'n sterke positie beschikt dat het bedrijf zich onafhankelijk van zijn concurrenten en afnemers kan gedragen of anderen amper nog een kans geeft om producten of diensten te verkopen.

Een economische machtspositie kan vooral ontstaan in een situatie waarin sprake is van een combinatie van diverse factoren c.q. diverse van onderstaande zaken aan de orde zijn:

  • een transparante markt,

  • een hoge concentratiegraad,

  • homogene producten,

  • symmetrie tussen de grote partijen (marktaandeel en kostenstructuur),

  • hoge toetredingsdrempels,

  • een verzadigde markt,

  • meervoudige onderlinge relaties tussen de belangrijkste marktpartijen.


Bij concentraties van ondernemingen - zoals fusies en overnames - wordt door toezichthouders (zoals de Europese Commissie in het geval van alle concentraties met een 'communautaire dimensie', in Nederland de Nederlandse Mededingingsautoriteit of in Belgie de Belgische mededingingsautoriteit) sterk gelet op mogelijke economische machtsposities die de concurrentie kunnen verstoren c.q. verminderen.

Het hebben van een economische machtspositie is geen probleem onder de (Nederlandse) Mededingingswet, het misbruik daarvan echter wel. Het verbod op misbruik van een economische machtspositie is bedoeld om de afnemers te beschermen. Bij misbruik valt te denken aan:

  • Het plegen van koppelverkoop; dat wil zeggen producten die niets met elkaar te maken hebben als pakket verkopen.

  • Het aanbieden van producten onder de kostprijs, waardoor nieuwe toetreders tot een markt op een oneerlijke wijze uit de markt gedrukt worden.

  • Het vragen van buitennissige prijzen voor producten.



Zie ook: monopolie, oligopolie, monopsonie, kartel, antitrust, dominante marktpositie, marktverstoring, concentratie, marktmacht, aanmerkelijke marktmacht, verzadigde markt, Herfindahl-Hirschman Index, mededinging, Mededingingswet, vrije mededinging, concurrentie, concurrentievervalsing, koppelverkoop, marktverstoring, verzadigde markt, Nederlandse Mededingingsautoriteit, Belgische mededingingsautoriteit, Nikkelen Neelie, opsplitsen (van bedrijven), remedy.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter E.
Volgend begrip:
 

Home | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Adverteren | Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet