dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Thema's | Adverteren | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Volg ons op Twitter
Trump: "1 jaar POTUS"
 Vandaag 19-01-2018
18244 begrippen & definities
 Meest opgevraagde begrippen
1International Bank Accou...
2Dogs of the Dow
3AFM-mannetje
4ouwe jongens krentenbroo...
5excasso
6inkomen
7out-of-pocket kosten
8hypotheekrenteaftrek
9generatie Y
10debt service coverage ra...
Meer >>
 Thema's
Meer >>
 Recent verbeterd
19-01Trump: "1 jaar POTUS"
19-01Nieuw & Actueel 2017
19-01Group of Thirty
19-01Global Risks Report
19-01staartrisico
19-01eurozonebegroting
18-01begrotingsunie
18-01begrotingscommissaris
18-01pinbetaling
18-01belangenverstrengeling
Meer >>
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening


Afkorting: Kifid (vaak wordt ook KiFiD gebruikt, maar Kifid zelf gebruikt die alleen in het logo).

Instituut dat vanaf 1 april 2007 de consument één loket biedt voor de beslechting van (dreigende) geschillen met financiële dienstverleners en voor informatie over financiële zaken. Het gaat dus om alle sectoren van de financiële sector, zoals beleggen, verzekeringen, hypothecaire leningen en gemengde producten.
Merkwaardig is dat een groot deel (ruim 30%) van de ongeveer 9.000 aangesloten financiële tussenpersonen zich niet hebben gebonden aan de uitspraken van het Kifid; zij mogen de uitspraken dus negeren.

De Klachtencommissie DSI en de Beroepscommissie DSI handelen vanaf de genoemde datum alleen de nog lopende zaken af; nieuwe klachten op dat gebied dienen bij het Kifid ingediend te worden.

Klachten over een financiële dienstverlener zullen eerst schriftelijk moeten worden voorgelegd aan de directie van het bedrijf waar men deze klacht over heeft. Iedere financiële dienstverlener is volgens de Wft verplicht een interne klachtenprocedure te hebben. Mocht de financiële dienstverlener na het volgen van voorgaande procedure niet met een passende oplossing voor de klacht komend, dan kan de klacht worden voorgelegd aan het Kifid.

De volgorde van klachtenbehandeling is:

    eerst interne klachtenbehandeling door de financieel dienstverlener zelf (zie hiervoor), en vervolgens:
  1. Ombudsman (de Ombudsman Financiële Dienstverlening)

  2. Geschillencommissie

  3. Commissie van Beroep

  4. Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën)


Banken, verzekeraars, pensioenfondsen, intermediairs of andere financiële dienstverleners zijn wettelijk verplicht zich aan te sluiten bij een financieel klachteninstituut. Kifid is een initiaitief van branche-organisaties in de financiële dienstverlening en wordt gefinancierd door de aangesloten dienstverleners via een stichting. Het bestuur van Kifid en marktpartijen hebben geen invloed op de behandeling of uitkomst van een klacht.

Internet: www.kifid.nl.


Zie ook: klachtenloket, klachtenprocedure, Dutch Securities Institute, Ombudsman. Vergelijk: Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen, Bemiddelingsdienst Banken-Krediet-Beleggingen (België).



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter K.
Volgend begrip:
 

Home | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Adverteren | Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet