dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
non-business day
Een niet-werkdag (zon- en feestdagen). In de financiële wereld een ... >>
 Vandaag 29-03-2024
21785 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 Dogs of the Dow
2 glazen klif
3 laaghangend fruit
4 onder embargo
5 penny wise, pound foolish
 Thema's
 Recent verbeterd
29-03onderuitputting
29-03verliesaversie
29-03war loan
29-03eeuwigdurende obligati...
29-03bedrijvendokter
29-03non-business day
27-03rentmeestervennootscha...
27-03steward ownership
27-03overexposure
27-03concurrentie-index
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6excasso
7reconciliatie
8arm's length-beginsel
9negatief eigen vermogen
10R-squared
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

chargeback


Terugvordering, terugboeking.
Term uit het betalingsverkeer (betaalkaarten, creditcards). Een chargeback is een verzoek van een kaarthouder - de houder van een creditcard of internationale betaalpas - om bij klacht of betwisting een eerder verrichte transactie te onderzoeken en het afgeschreven bedrag terug te boeken (storneren).

De kaarthouder kan via zijn de kaartuitgevende bank of creditcardmaatschappij (de issuer) een chargeback indienen bij de acquirer (de partij via welke de acceptant de creditcards en internationale betaalpassen accepteert).
De acquirer, die voor de webwinkelier de kaartbetalingen verwerkt, informeert de acceptant (bijvoorbeeld een webwinkel) via een chargebacknotificatie over de betwiste transactie.
De bewijslast ligt bij de acceptant: het is aan de ondernemer om aan te tonen dat het wel degelijk de creditcardhouder zelf is geweest die de transactie heeft verricht en/of de (gewenste) goederen heeft ontvangen.

Een chargeback kan gerelateerd zijn aan fraude (bijvoorbeeld phishing) of aan een klacht (bijvoorbeeld over de kwaliteit van het geleverde product).


Zie ook: betalingsverkeer, creditcard, storneren, refund. Vergelijk: retrieval request', kick back, cashback.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter C.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet